IPO czyli Initial Public Offering, pierwsza publiczna oferta – publiczne, czyli otwarte zaoferowanie kupna papierów wartościowych (z reguły akcji), które po raz pierwszy trafiają na rynek kapitałowy. Pierwsza oferta publiczna (IPO) towarzyszy każdej spółce wchodzącej na giełdę i często jest dla inwestorów okazją do uzyskania ponadprzeciętnych zysków.
Najbardziej spektakularnym IPO w historii warszawskiego parkietu był giełdowy debiut Banku Śląskiego, w którym wzięło udział aż 800 tysięcy inwestorów. Cena akcji po debiucie w styczniu 1994 roku skoczyła o gigantyczną wartość 1350%. Bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów cieszyły się także IPO Banku Handlowego, KGHM i Pekao SA (1997 rok), Orlenu rok później i PKO BP w 2004 roku, a ostatnio serwisu Allegro. W tych debiutach wzięło jednak udział już znacznie mniej inwestorów – od 100 do 200 tysięcy, a ceny akcji w pierwszym notowaniu skoczyły od 14 do niespełna 30%.
W ostatniej dekadzie największe dwa IPO na polskiej giełdzie dotyczyło PZU, sieci marketów Dino, sieci Play oraz Allegro.
Z kolei światowy rekord IPO dotyczył saudyjskiego koncernu energetycznego Saudi Aramco, którego wartość sięgnęła 29,4 mld dolarów oraz powiązanego z Alibabą chińskiego fintechu Ant Group. W tym ostatnim przypadku wartość IPO wyniosła 34,4 mld dolarów.